Sprekers

Max Hildebrand

Makkelijk vrolijk

Max (2003) zit op het Aloysius College in havo 5. Hij werkt graag hard, op school, bij de groentekraam op de markt, of als online enterpreneur. Hij houdt van sport: voetbal, thriatlon en bootcamp – hij vindt het allemaal even heerlijk. Max is vrolijk, actief en bomvol energie, zeggen de mensen om hem heen.

In zijn talk legt Max uit waarom vrolijk zijn misschien wel veel makkelijker is dan het lijkt!

Pauline van den Berg-Cruysheer

Van stress in je hoofd naar vertrouwen in je hart

Pauline (1972) is echtgenote van Martijn en moeder van dochters Tara (16), Luca (13) en Yenthe (9). Ze houdt van authenticiteit, diepgang, creëren en dansen. In haar werk is zij relatiemanager, trainer en coach op het gebied van softskills, zoals leiderschap en zelfontwikkeling. “Elk gedrag heeft een oorzaak. Over het algemeen worstelen we wat af om eigen keuzes te kunnen maken en toch de verbinding te blijven voelen met anderen. Ik geloof in communicatie vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid. Hiermee verspreid je rust, ruimte, lef, intimiteit, passie en plezier.”

Pauline maakt deze overtuiging graag concreet in haar talk, zodat blijkt hoe het hardop benoemen van je geloof in een kind leidt tot minder stress en betere keuzes.

Tim van der Voort

Fouten maken

Tim (1984) is meester in groep 6 op basisschool De Binckhorst St. Jan in Laren. Toen hij klein was, wist hij als dat hij voor de klas wilde. Nu probeert hij krampachtig om iedereen om zich heen gelukkig te maken. Met collega’s, leerlingen, vrienden en zijn gezin probeert hij te ontdekken hoe je zo veel mogelijk geniet van het leven.

In zijn talk vertelt hij over schaamte voor fouten. En hoe daardoor “jezelf zijn” steeds moeilijker wordt.

Cecilia Neethling

The power of thinking routines

Cecilia Neethling (1976) is Deputy Head Continuum and teacher of Product Design at the International School Hilversum. In her role as school leader, she ensures that there is a smooth flow all the way from the Primary Years Programme to the Diploma Programme, which means she is involved in education for 4 to 18 year old children. Before moving to the Netherlands ten years ago with her wife, Cecilia worked in London, Cape Town, Pretoria and New York as fine arts teacher and lecturer. When she is not working, she reads, jogs, cooks and collects cookbooks. She believes that, like Nelson Mandela said, “there is no passion to be found playing small – in settling for a life that is less than the one you are capable of living.”

In her talk she uses an example from her design class to illustrate how to facilitate students to go deeper than the obvious and to become critical thinkers.

Mia Rudge

The cheapest gift in the world

Mia (2001) is a student from the International School Hilversum. She was born in England and lived there until the age of 6, when her family moved to The Netherlands. She is passionate about sports, reading and school. She is a people person, and is aspiring to study nursing next year.

On a volunteer service trip to Cambodia, she discovered the power of smiling. From academic stress to social pressures, Mia believes that smiling can help brighten every teenagers’ day.

Froukje Bogaard

Als je het voor een ander doet

Froukje (2008) zit op De Binckhorst St. Jan in groep 7A. Ze is vrolijk en sportief. Ze zingt graag, ze skiet en ze schaatst. Vorig jaar schaatste ze 100 kilometer op de Weissensee in Oostenrijk in een sponsortocht voor goede doelen.

In haar talk vertelt ze waar haar inspiratie vandaan kwam. Ze hoopt die inspiratie ook in anderen aan te wakkeren. Want je hobby of talent inzetten om anderen te helpen, daarmee maak je een verschil.

Petra Disse

Denken!

Petra Disse (1968) is directeur van de C. Hummelingschool voor speciaal basisonderwijs in Hilversum. Daar probeert ze ervoor te zorgen dat iedereen de ruimte en ondersteuning krijgt om zijn of haar werk goed te doen. Ze vindt het belangrijk dat alle leerlingen het onderwijs krijgen, dat ze nodig hebben en trots kunnen zijn op wat ze bereiken. Echt luisteren, goeie gesprekken, humor en ongemakkelijkheid horen daar gewoon bij. In haar vrije tijd filosofeert, sport en zingt Petra en reist ze tussen haar huis, werk en vriend in Leeuwarden.

Haar talk gaat over kritisch denken en hoe je dat oefent.

Edwin Klarenbeek

Het zijn de kleine dingen

Na twaalf jaar schoonmaken, 19 jaar vloeren leggen en het runnen van een eigen vloerenbedrijf, wilde Edwin (1964) de lol in zijn leven weer terug. Hij werkt nu zes jaar bij Alberdingk Thijm Scholen. Hij heeft lol in het omgaan met kinderen en jongeren. Hij heeft lol als begeleider, coördinator en collega van de meer dan 40 schoonmakers verspreid over 25 vestigingen. Hij heeft lol in de muziek, als trompettist in een fanfare en als dirigent van een jongerenkoor. Lol in voetbal als trainer, coach en scheidsrechter. Lol in “er zijn voor andere mensen,” zijn geloof en zijn functie als koster in de katholieke kerk.

Dat leren pas écht leren wordt als het ook leuk is, dáár gaat het volgens Edwin om.

Isabel van Groenigen

Complimenten

Isabel (2002) zit in het examenjaar op de International School Hilversum. Ze geniet van gezellige vriendschappen, maar ook van de projecten en uitdagingen, waarmee ze op school in aanraking komt. Zo won ze afgelopen januari een gedichtenwedstrijd en staat ze vandaag op het podium in Theater Gooiland! Buiten school besteedt ze haar tijd het liefst met familie en vrienden. Dansend, lachend, etend, reizend of dichtend…

In haar talk vertelt ze over het aanmoedigend vermogen van complimenten. Uit eigen ervaring weet Isabel hoeveel verschil die kunnen maken als je op het punt staat om een nieuwe uitdaging aan te gaan!

Teun Eljon

Buigen voor de bijval

Teun Eljon (2002) doet dit jaar eindexamen op de International School Hilversum. Daarna wil hij cabaretier worden. Hij is volop bezig met optreden, en oefenen op gitaar en piano. Hij wil niets liever dan op het podium staan. Maar waarom eigenlijk? Doet hij het uit pure passie? Of speelt er iets anders onder het oppervlak? Want podia zijn leuk, maar een groot publiek hoort er ook bij, toch?

Die vragen gaat hij proberen te beantwoorden in zijn talk. Op een podium natuurlijk.

Gabor Linthorst en Lilian Kolker

Vinkjes en vonkjes

Gabor (1974) is oud-leerling van het Alberdingk Thijm College en nu voorzitter van de Raad van Toezicht van Alberdingk Thijm Scholen. Hij werkt als internist-endocrinoloog in het Amsterdam UMC. Daarnaast is hij hoofd van de bachelor geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij zet zich in om de volgende generatie artsen klaar te stomen. Dat is ook eigenbelang: die gaan immers straks voor hem (en u!) zorgen. Daarbuiten geniet hij van de stad Amsterdam, van zijn dochters en verwondert hij zich al fietsend en hardlopend over de wereld om hem heen.

Lilian (1963) is lid van de Raad van Toezicht. In haar werk coacht ze teams en organisaties om hun impact te vergroten en aan hun idealen te werken. Samen onderzoeken wat er al goed gaat, waar je graag nog beter in wilt zijn en hoe je daar kunt komen. De uitdaging is de connectie maken tussen wat de organisatie nodig heeft, wat mensen in hun werk inspireert en dat te vertalen naar zinvolle actie in de dagelijkse praktijk. In haar vrije tijd is Lilian vrijwilliger in het filmtheater in Hilversum.

Henk van Loon

Meer dan een docent

Henk van Loon (1955) is docent wiskunde en al 41 jaar verbonden aan het Aloysius College. Hij is nog altijd enthousiast over het leraarschap, waarvan hij al als twaalfjarige droomde. Verder is Henk een verwoed wereldreiziger en een gelukkig mens.

Op school kwam hij op zijn 25e “uit de kast,” omdat hij een baken wil zijn voor de LHBT-leerlingen. In zijn talk vertelt hij over de ups en downs van deze beslissing.

Romaysae Oudahmani

Onze mooie planeet

Romaysae (2008) zit in groep 8 van de Paulusschool in Hilversum. Ze is vrolijk, sportief en houdt van tekenen. Ze helpt graag anderen. Ze houdt ervan om problemen op te lossen. Kleine problemen, in haar omgeving, maar als het kan ook grote wereldproblemen!

Daarom wil ze aan zoveel mogelijk mensen vertellen waar ze zich druk om maakt: het klimaat. “Wij jongeren verwachten een mooie gezonde planeet later, maar als we zo doorgaan zal het er niet eens op lijken!” Ze wil haar boodschap verspreiden, want: “Samen kunnen we het verschil maken’’